Un romanzo ‘a due cervelli’: intelligenza artificiale e ironia in Non siamo mai stati sulla Terra di Rocco Tanica

Authors

  • Maira Martini Università Ca’ Foscari Venezia

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.2785-3233/21624

Keywords:

Contemporary Italian Literature, Rocco Tanica, LLM, AI, humor

Abstract

This paper analyses the latest novel by Rocco Tanica, Non siamo mai stati sulla Terra, published by il Saggiatore in 2022, the first Italian novel to be written in collaboration with AI. Tanica creates a proper dialogue between a writer and a machine named OutOmat-B13, operated using the software Gpt-3. The book consists of independent macro-chapters, all linked by a common subplot. Alternating human language and artificial language, Tanica, an expert lyricist, plays with the unlimited possibilities of language in an ironic and innovative way, sometimes even bordering on nonsense.  

References

Arathdar, Debarshi. 2021. “Literature, Narrativity and Composition in the age of Artificial Intelligence”. TRANS- [Online] 27. https://journals.openedition.org/trans/6804 [ultimo accesso 28/01/2025].

Calvino, Italo. 2017. “Cibernetica e fantasmi” (1967). In Una pietra sopra, 201-221. Milano: Mondadori.

De Stefano, Giovanni. 2022. “Rocco Tanica, ritratto di genio con intelligenza artificiale”. Rolling Stone Italia, dicembre 2022. https://www.rollingstone.it/musica/interviste-musica/rocco-tanica-ritratto-di-genio-con-intelligenza-artificiale/693551/ [ultimo accesso 28/11/2024].

De Vivo, Fabio. 2011. “eLiterature: la letteratura nell’era digitale. Definizione, concetto e statuto”. In Giovanna Di Rosario & Lello Masucci (a cura di), OLE Officina di Letteratura Elettronica, 211-225. Napoli: Atelier Multimediale Edizioni.

Iadevaia, Roberta. 2021. Per una storia della letteratura elettronica italiana. Milano: Mimesis.

Katz, Amanda. 2017. “Welcome to the Era of the AI Coworker”. Wired, novembre 2017. https://www.wired.com/story/welcome-to-the-era-of-the-ai-coworker/ [ultimo accesso 28/11/2024].

La Rosa, Marco. 2024. Neuroscienze della narrazione. Lo storytelling nell’era delle neuroscienze e dell’intelligenza artificiale. Milano: Hoepli.

Milanini, Claudio. 1990. “Arte combinatoria e geografia mentale: Il castello dei destini incrociati e Le città Invisibili”. In Claudio Milanini, L’utopia discontinua. Saggio su Calvino, 127-147. Milano: Garzanti.

Natale, Simone & Leah Henrickson. 2022. “The Lovelace effect: Perceptions of creativity in machines”. New Media & Society 26(4), 1909-1926.

Roncaglia, Gino. 2023. L’architetto e l’oracolo: forme digitali del sapere da Wikipedia a ChatGPT. Bari-Roma: Gius. Laterza & Figli.

Sassoon, Joseph. 2019. Storytelling e intelligenza artificiale. Quando le storie le raccontano i robot. Milano: Franco Angeli.

Siti, Walter. 2021. Contro l’impegno. Riflessioni sul Bene in letteratura. Milano: Rizzoli.

Tanica, Rocco. 2022. Non siamo mai stati sulla Terra. Milano: Il Saggiatore.

Published

2025-03-31

How to Cite

Martini, M. (2024). Un romanzo ‘a due cervelli’: intelligenza artificiale e ironia in Non siamo mai stati sulla Terra di Rocco Tanica. DIVE-IN – An International Journal on Diversity and Inclusion, 4(2), 111–130. https://doi.org/10.6092/issn.2785-3233/21624