Distopia, memoria e identità nel romanzo El orden alfabético di Juan José Millás

Authors

  • Giacomo Mannucci University of Bologna

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.2785-3233/19139

Keywords:

dystopia, Juan José Millás, inexperience, augmented realism, speculative fiction

Abstract

In his fictional novel El orden alfabético, the writer Juan José Millás describes a dystopian world where the death of language and the disappearance of the written word put reality into an ontological chaos. Several studies have shown that Millás’s attempt to fill the gap between the self and reality can only be achieved in fiction, in which the character embarks on a moral and personal journey. This study aims to find new ways to interpret Millás’s dystopia in the present day and within a society where images and appearances have become the norm of human experience. The relationship between personal memory, identity and the self are investigated by adopting a critical perspective and a comparative approach to the latest trends in dystopian narratives, with a focus on speculative fiction. The analysis points out the role of inexperience in Millás’s dystopia and in the construction of the character’s artificial identity.

References

Anastasio, Pepa. 2009. “Juan José Millás: la realidad y el delirio.” In Enric Bou & Elide Pittarello (eds.), (En)claves de la Transición: Una visión de los Novísimos. Prosa, poesía, ensayo, 207–222. Frankfurt Am Main: Vervuert Verlagsgesellschaft.

Balasopoulos, Antonis. 2011. “Anti-Utopia and Dystopia: Rethinking the Generic Field.” Utopia Project Archive 2006-2010, 59–67.

Baudrillard, Jean. 1970. La société de consommation. Paris: Denoël.

Bértolo Cadenas, Constantino. 2021. “Apéndice.” In Juan José Millás, Papel mojado. Salamanca: Anaya.

Castells, Manuel. 2010. The Rise of the Network Society. Vol. 1. Chichester: Wiley-Blackwell.

Contadini, Luigi. 2002. La scrittura ambivalente di Juan José Millás. Panozzo Editore.

Contadini, Luigi. 2017. “La soledad era esto di Juan José Millás, l’universo femminile e la metamorfosi.” Confluenze IX (2), 223–238.

Deotto, Fabio. 2018. “Il tempo del realismo aumentato.” Il Tascabile, 16 aprile 2018, https://www.iltascabile.com/letterature/tempo-realismo-aumentato/ (ultimo accesso 27/02/2023).

Flaksman, Maria. 2020. “Pathways of de-iconization: How borrowing, semantic evolution, and regular sound changes obscure iconicity.” In Pamela Perniss, Olga Fischer, & Christina Ljungberg, Operationalizing Iconicity, 75–104. Amsterdam: John Benjamins Publishing.

Giovannini, Maria Alessandra. 2012. La memoria, l’identità, la scrittura: l’universo narrativo di fine millennio di Juan José Millás. Napoli: Il Torcoliere.

Guarino, Augusto. 2019. Recensione a Juan José Millás, La vida a ratos. Rassegna iberistica 42(112): 501–504.

Heiddeger, Martin. 2002. Holzwege. Sentieri erranti nella selva, a cura di Vincenzo Cicero. Milano: Bompiani.

Houellebecq, Michel. 2015. Soumission. Paris: Flammarion.

Houellebecq, Michel, Valérie Toranian, & Marin de Viry. 2015. “Dieu ne veut pas de moi.” Revue des deux mondes, Juillet-Août 2015, 8–33.

Levi, Primo. 1974. “Tecnografi e tecnocrati.” Corriere della Sera, 20 gennaio 1974, ora in Primo Levi, 2017, Opere complete, Vol. II. Torino: Einaudi.

Lorenz, Konrad. 1984. Il declino dell’uomo. Trad. it. Andrea Casalegno. Milano: Mondadori.

Lucci, Antonio. 2016. “Corpi postumani, mondi postumi. Le distopie morbide di Michel Houellebecq.” In Amos Bianchi & Giovanni Leghissa (eds.), Mondi altri. Processi di soggettivazione nell’era postumana a partire dal pensiero di Antonio Caronia, 151–162. Milano: Mimesis.

Menéndez Salmón, Ricardo. 2021. Horda. Barcelona: Seix Barral.

Millás, Juan José. 1990. La soledad era esto. Barcelona: Destino.

Millás, Juan José. 1994. Ella imagina y otras obsesiones de Vicente Holgado. Madrid: Alfaguara.

Millás, Juan José. 1998. El orden alfabético. Madrid: Alfaguara.

Millás, Juan José. 2007. El mundo. Barcelona: Editorial Planeta.

Millás, Juan José. 2017. Desde la sombra. Barcelona: Booket.

Millás, Juan José. 2018. Que nadie duerma. Madrid: Alfaguara.

Millás, Juan José. 2019. La vida a ratos. Barcelona: Debolsillo.

Millás, Juan José. 2021. El desorden de tu nombre. Barcelona: Booket.

Millás, Juan José. 2023. Solo humo. Madrid: Alfaguara.

Mininni, Maria Isabella. 2014. “Los orígenes e la memoria delle cose in Los objetos nos llaman di Juan José Millás.” In A Warm Mind-shake. Scritti in onore di Paolo Bertinetti, 371–379. Torino: Trauben.

Mininni, Maria Isabella. 2018. “‘Sin conflicto no hay escritura ni lectura’: humor e grammatica nei giochi con le parole di Juan José Millás.” In Elena Madrussan (ed.), Il riso tra formazione, letteratura, comunicazione, 67–87. Como-Pavia: Ibis.

Panella, Giuseppe. 2016. “Il disastro prossimo venturo: distopia, apocalisse, fantascienza tra Saramago e Ballard passando per Cormac McCarthy.” In Ecosistemi letterari: luoghi e paesaggi nella finzione novecentesca, 221–236. Firenze: Firenze University Press.

Roas, David. 2007. “El hombre que (casi) controlaba el mundo. Juan José Millás y lo fantástico.” Siglo XXI. Literatura y Cultura Españolas 5, 243–250.

Rodríguez Marcos, Javier. 2014. “Juan José Millás, escritor. ‘Solo somos herramientas del lenguaje, no sus dueños.’” El País, 8 marzo 2014, https://elpais.com/cultura/2014/03/08/actualidad/1394280010_018601.html (ultimo accesso 8/05/2023).

Santarossa, Massimiliano. 2015. Metropoli. Milano: Baldini&Castoldi.

Scurati, Antonio. 2016. “Letteratura dell’inesperienza: il romanzo della Dopostoria.” Contributo Italiano alla Storia del Pensiero: Letteratura, Enciclopedia Italiana Treccani, 1–10.

Serrano-Muñoz, Jordi. 2021. “Closure in dystopia: Projecting memories of the end of crises in speculative fiction.” Memory Studies 14(6), 1347–1361.

Smith, Carter. 2012. “Like prisoners in a cave: a problematic search for identity and truth in two peninsular novels.” Bulletin of Hispanic Studies 89(6), 615–625.

Teruel, José. 2022. “Introducción.” In Carmen Martín Gaite, El cuarto de atrás. Madrid: Cátedra.

Todorov, Tzvetan. 1994. Introducción a la literatura fantástica. Trad. Silvia Delpy. México: Ediciones Coyoacán.

Waugh, Linda R. 1993. “Against Arbitrariness: Imitation and Motivation Revived, with Consequences for Textual Meaning.” Diacritics 23(2), 71–87.

Winter, Bodo. 2019. Sensory Linguistics: Language, perception and metaphor. Amsterdam: John Benjamins Publishing.

Published

2024-03-04

How to Cite

Mannucci, G. (2023). Distopia, memoria e identità nel romanzo El orden alfabético di Juan José Millás. DIVE-IN – An International Journal on Diversity and Inclusion, 3(2), 111–133. https://doi.org/10.6092/issn.2785-3233/19139